Yeti Adventure Challenge, Silkeborg d. 29.8.2015

yeti4.2015Vores deltagelse til Yeti Adventure Race sluttede næsten før vi stod ved startstregen. Kun en uge før start måtte Kristin melde fra p.g.a. smerter i skulderen. Gode råd var dyre og vi (Anni og Malene) måtte gå i tænkeboks for at finde et godt alternativ. Begge de resterende Team Fit4run tøser var engageret i Xterra Nordic, så den første vi kunne komme på var Annis løbemakker fra NXM, Lise Kronborg. Hun var heldigvis nem at lokke og skulle kun aflyse et enkelt whisky arrangement fredag aften. Så var vi igen fortrøstningsfulde.
Lise er inkarneret adventureracer fra Team Anneberg, men har altid på MIX hold. Måske hun ville kede sig i vores selskab…………?
Yeti Adventure Race skulle vise sig at være noget anderledes end de andre løb i cuppen. Det skilte sig ud primært på 3 områder. Hovedpræmien var en rejse til nord Sverige for hver af de 3 deltagere på vinderholdene – værdi af kr 20.000 pr næse. Dernæst at Kronprinsen skulle deltage på master distancen på lige vilkår med alle andre. Den 3. ting der gjorde løbet lidt ekstraordinært var al eksponeringen og at Silkeborg by var med i adventurerace som en sidste holdspiller – det var fedt! Læs resten

Xterra Danmark, Tisvildeleje d. 29.8.2015

SvømXterraDK2015Anne-Mette Mortensen, DNF – but mission completed!
Det er så meget nemmere at acceptere, at løbet ikke blev fuldført, når det var planlagt før start. Jeg balancerer hele tiden på en knivsæg med hensyn til træning. Med div. operationer og skavanker bag mig, gælder det om hele tiden at ramme et passende niveau for ikke at få skader. Og lige nu, ville 10 km terrænløb ikke være godt for de næste måneders træning frem mod Hawaii. Så jeg besluttede at tage til Xterra Danmark uden mine løbesko og så bruge de 2 første dicipliner som træning og bare få en god oplevelse – stemningen får man nogle gange med på en anden måde, når man ikke selv er i konkurrence.
Fredag aften var jeg med på rutevisning ført an af ingen ringere end Xterra verdensmesteren, der ikke var nærig med at give gode råd. Trods heftigt regnvejr hele eftermiddagen var sporet tørt og lækkert. Ikke specielt krævende, men passende til et Xterra løb, hvor vi skulle køre 2 omgange a 15 km.
Aftensmaden kunne jeg hygge mig med i campingvognen hos Dorthe og Karsten – trivenner fra Fredericia, inden det gik mod Lynge og nattelogiet ved Anni og Malene. De var nu ikke hjemme, da Team Fit4Run også skulle køre Yeti adventurerace i Silkeborg, så en travl weekend for teamet. Læs resten

Powercup 5. afd., Fredericia d. 26.8.2015

powercup27.8.2015Onsdags verdensmesterskab – Powercuppen var denne aften rykket til Hannerupskoven ved Fredericia. Her er et af Anne-Mettes favorit konkurrencespor, og med dejligt vejr var forventningerne til ruten høje.
Jeg kom i god tid, så der var masser af tid til at teste sporet – wow, det var mega lækkert og lige så fedt, som jeg huskede det. Der var endda tilføjet en lille rockgarden og andre små sjove detaljer. Nu kunne det kun gå for langsomt med at få løbet i gang.
Det var dog ikke den bedste start for mig. Jeg var egentlig 100% klar, men det lykkedes bare slet ikke at komme i pedalerne, hjulet spandt og konkurrenterne fløj afsted foran mig. Til gengæld steg pulsen ret hurtigt, for nu skulle der trampes til for at indhente de andre damer. Pis osse…. Jeg var bange for, at det ville koste i sidste ende, men jeg skulle jo helst ikke køres for langt bagud. Den første forankørende dame fik jeg passeret ved et teknisk stykke, som det vist mest var mig, der fandt sjovt. Næste dame var uheldig og kørte sig selv af sporet og ud i den bløde skovbund i bunden af en stejl nedkørsel. Men hun slap uden skrammer og kom på cyklen igen – nu dog bagved mig. Så var der kun Sandy foran. Godt nok kører vi i hver sin klasse, meeeeeen der er jo alligevel lidt intern konkurrence mellem alle damerne, så jagten gik ind. Efter 2 omgange kom jeg endelig helt op. Sandy lå bag 2 herrer og med mig på hjul bagved. Jeg tænkte hurtigt – det var nu eller aldrig, så jeg rykkede forbi dem alle 3 lige før en stigning og holdt tempoet, indtil jeg havde fået et ordentligt hul. Det hul blev aldrig lukket, og jeg holdt dampen – og ikke mindst pulsen oppe hele vejen til mål. Med masser af højdemeter og tekniske finurligheder var det virkelig en rute, der gav sved på panden. Ikke meget tid til at drikke og slappe af undervejs, så jeg var godt brugt i mål. Her levede løbsarrangørerne op til rutens kvalitet og sørgede på bedste vis for at genfylde vores depoter. At jeg så også vandt et gavekort til den lokale cykelforretning var bare prikken over i´et………
Foto: Ove Jørgensen

Copenhagen City Run d. 23.8.2015

chpcityrun.2015Selvom det var første gang løbet skulle afholdes, var der udsolgt og 600 til start. Vildt nok. Ruten var super lækker –  8,2 km hvor vi bl.a. skulle gennem Københavns Zoo og Søndermarken, som var fyldt med smukke stier. Og så var der også trailløb undervejs. Løbet startede allerede kl 9.00, da vi skulle løbe de første 3 km gennem Zoo, inden der blev åbnet for publikum. Startområdet var inde på det smukke Frederiksberg Slot. Og det blev da godt nok en lidt dårlig start for mig – Anni, da jeg åbenbart stod alt for langt nede i rækkerne og derfor nærmest kom sidst ud fra slottet og hen til indgangen ved Zoo. Derudover måtte jeg intervalløbe og sno mig gennem rækken af løbere, som havde travlt med at tage selfies inde i Zoo, mens de løb…. Hvad er det nu for en trend?? Endelig efter 1,5 km kunne jeg give den gas. Jeg havde ingen anelse om min placering, da jeg løb over målstregen. Men da Malene var dagens tidstager, fandt jeg hurtigt ud af det blev til en 3. plads –  kun ganske kort efter nr. 1 og 2. Der var lækre præmier fra Salomon, så jeg indkasserede 2 trøjer. Det var en skøn dag, som fortsatte ud på Nyhavn hvor KMD Ironman Copenhagen var igang, og jeg kunne heppe på min tidligere holdkammerat Kristin sammen med 100.000 andre.
Foto: City Run Copenhagen

Nullermand, 1/4 IM Kerteminde d. 16.8.2015

Nullermand1.2015Endnu et tristævne i lokalområdet lokkede Anne-Mette ud at konkurrere. Denne gang inviterede Kerteminde Triathlon Klub til 1/4 IM – 1000m svøm, 45 km cykling og 10 km løb. Man kunne dog også nøjes med den halve distance.
Cykelruten var kørt igennem på fredagens træning, og det var en hård rute med masser af bakker. Så godt med væske og gels blev sat på cyklen. Det er jo vigtigt at kunne fylde energidepoterne op undervejs, så man er toptunet til det efterfølgende løb. Der kom også bøjler på styret – sådan lidt tri wannabee-agtig, og alt var klart til et godt stævne.
Inden start var der god tid til at svømme lidt og snakke med de omkringstående. Heldigvis stod jeg godt fremme, for midt i en hyggelig sludder lød hornet, som var startsignal. Der var gode forhold til svømningen med klart vand uden vandmænd, og der var kun små bølger. Det kan man så også sige om bøjerne. De var rimelig svære at se i virvaret af badehætter, men så måtte man jo bare følge strømmen. 2 omgange for os der skulle køre 1/4 IM. Jeg synes det blev lidt af en zig-zag tur, men det lykkedes at komme op af vandet som første dame lige i hælende på Claus-Massør-Myltoft. Læs resten

Powercup 4. afd., Stige Ø 12.8.2015

AMstigeø12082015I sidste uge stod den på Torq MTB sommerræs i Grøftebjerg hos Per. Som sædvanlig var sporet i topklasse, men løbet blev mest af alt bare en træning med fokus på teknikken, da Anne-Mette var med som den eneste dame. Så det var lidt svært at sætte sig op til at køre fuld skrue….
Der manglede til gengæld ikke damer ved denne uges powercup, som blev kørt på Stige Ø. Fjordager havde lavet en rigtig fin rute med masser af små stigninger og snørklede singletrack. De stejleste og mest berygtede bakker var udeladt, så sporet fik et godt flow og der var en god blanding af forskellige typer spor. Pulsen kom i hvert fald op i det røde felt – selv uden de værste bakker.
Damerne blev sendt afsted i den sidste startgruppe, så udover den interne dyst havde vi en masse mænd at jagte foran os. Læs resten

DM MTB-O, Hvalsø d. 8.-9.8.2015

Anni var af Malene blevet lokket til at forsøge sig med MTB-orientering igen – og denne gang ved intet mindre end DM. Sidst gang var nok for 5 år siden, så jeg måtte lige ud at cykle med et kort på styret to gange. Godt med lidt træning, for det resulterede i styrt, da jeg på grund af kortholderen ikke så en gren. Svær disciplin at cykle i skoven, læse kort og samtidig finde den rigtige vej – og gerne den hurtigste.
Men med frisk mod, tips fra erfarne Malene og lidt o-løbs erfaring, drog jeg mod Hvalsø skoven. At komme rigtig i startbokse og alt det der, gik uden problemer, da det heldigvis mindede om almindelig o-løb. Så ingen panik!  Heller ingen panik da uret bibbede på min starttid, og jeg fik kortet i hånden. Jeg huskede på, at Malene havde sagt, at jeg skulle bruge tid på at komme sikkert fra start. Det gik derudaf og indtil post 4, havde jeg ingen alvorlige problemer med at finde rundt. Jeg følte mig super godt kørende. Så kom den første punktering. Jeg pumpede og pumpede og pumpede med en ny pumpe, da min gamle var mistet på styrtet på træningsturen to dage før. Jeg bandende og svovlede over pumpen, og måtte vente på der kom en, som havde tid til at låne mig en anden. Så fandt jeg i stedet ud af, at den nye slange var i stykker i ventilen. En meget sød herre gav mig hans eneste ekstra slange, og jeg kom langt om længe afsted igen. Nu ville jeg så give den ekstra gas, men det skal man ikke som nybegynder. Det endte helt galt. Så galt at jeg ikke anede, hvor jeg var….. Jeg måtte igen finde en rar herre, som kunne udpege hvor jeg var.
Endelig på rette spor igen og nu gik det lystigt derud af indtil post 9. Bang!,  og dækket var total faldt på få sekunder. Meget irriteret sluttede mit løb der, og jeg måtte trække cyklen i mål med røg ud af ørerne.
Heldigvis var der mulighed for revanche søndag, hvor der skulle køres stafet for OK ØST Birkerød, som er min klub. Ingen punkteringer og jeg kørte fint til alle poster, undtagen en som drillede. Men jeg var godt tilfreds og ærlig talt overrasket over mig selv i det her game. Desværre havde en af holdkammeraterne et fejlklip, og vi blev derfor DNF (Did Not Finish….)

Nyborg minitri d. 8.8.2015

IMG_1823.JPGDet er en god mulighed for at træne skift i triatlon, når man kører de helt korte distancer. Så Anne-Mette fik meldt sig til triatlonstævne i Nyborg. Det betød, at racercyklen skulle findes frem bagerst i garagen og være stand-ind for MTB’en. Distancerne var 400m svøm, 18 km cykling og 4,2 km løb – altså 1/10 ironman. Storebælt viste sig at være et køligt bekendtskab, og luftens temperatur heller ikke noget at prale af, så valget stod, i modsætning til de oprindelige, på at gøre svømmeturen i våddragt. Svømningen var hurtigt og let overstået, og jeg var oppe af vandet som 5. dame. I skiftezonen var der en smule trængsel, fordi vi på den korte distance ikke var blevet spredt ret meget. Men jeg kom fint afsted på cyklen. Lidt uvant at køre på raceren, men fandt ind i en fin rytme og holdt omkring 32 km/t. Læs resten

Thy til lands, til vands og i luften, Snedsted d. 1.8.2015

Team.Thy2015Så var Anne-Mette endelig på banen igen til adventure race. Denne gang i det nordjyske. Løbet viste sig at leve fuldt ud op til navnet “Thy til lands, til vands og i luften”, idet alle tre elementer indgik. Så passer det jo super fint med, at vi nu igen har flyvende farmor på holdet. Mere om det senere.
Overnatningen var vi heldige at få hos Bente fra WATeam, som er deserteret nordpå. Hendes hus lå perfekt kun 10 min. cykling fra start. Så her kunne vi om aftenen klargøre udstyret og få en god nats søvn. Den kølige sommer vi hidtil har haft, betød at vi havde medbragt masser af varmt tøj. Vejrudsigten var imidlertid lovende, så der blev sorteret en del fra. Læs resten