MTB træning v. Gardasøen

Tina er netop hjemvendt fra Garda….
Den årlige træningslejr/cykelferie med Fredericia Cykelklub til Gardasøen var ventet med spænding. Endelig skulle jeg ned og træde watt opad og køre lange, tekniske stykker nedad.
Lørdag morgen trillede bilen, efter 16 timers transport, ind på campingpladsen San Vito lidt udenfor Bardolino. Vejret var i top, så alle 3 personer i bilen røg afsted på den mytiske strækning op til Prada (18 km og 1000 hm på asfalt) for lige at få blod ud i benene. Nedkørsel på blandet underlag; så var vi ligesom i gang.
Jeg havde tilmeldt mig 2 guidede ture med den lokale dansker, Joachim Jerichow, som ejer cykelrejsebureauet www.bikeitalien.com. Han er tidligere professionel basketballespiller, og har spillet for et par forskellige klubber i nærheden. Nu har han “sadlet” om, men hans højde sladrer lidt om hans fortid. Der var 2 ture at vælge imellem, “bjergkyllingen” og “bjergkongen” – det kræver vist ikke den store fantasi at forestille sig, hvilken en jeg valgte.
Vi var en gruppe på 5 erfarne MTB-ryttere på hold 1 og lagde hårdt ud med en meget krævende rute til Rifugio Fiori og Forte Naole, hvor vi møjsommeligt arbejdede os op til 1850 meters højde, hvoraf de sidste 6 km foregik i åbent landskab på en grovkornet grus- og klippevej med pragtfuld udsigt til Gardasøen, Lombardiet og Adamellerne i det fjerne! Fra rifugiet kom vi ud på selve klipperyggen, med nærmest uendelig udsigt til både Gardasøen og Lessiniabjergene. Underlaget var klipper, løse skærver og græstuer. Nonstop offpist nedaf (1850 m til 200 m) med teknisk svære forhindringer og adskillige flow-stykker i højeste kvalitet. Hjemkomst kl. 18.00 efter 70 km og og 2.200 højdemeter -så var den dag vist slut!? Nogen træthed at spore, men høj stemning… indtil øjnene faldt i!

På dag 2 samlede vi 7 ryttere, som var lovet en lidt mildere dag og nu gik turen til Valpolicella med den vanskelige militærvej til Forte Ceraino og Forte Monte som den primære udfordring! Alle fik glæde af det af absolutte topspor til Fumane – 3 km udsat singletrack i en slugt med adskillige meter ned på venstre side af sporet. Der er spækket med tekniske passager og forhindringer i alle sværhedsgrader, så selv de mest garvede og hårhudede fik nærmet sig deres grænser! Men alle kom godt ned! Trods den lovede mildhed endte dag 2 med ca. 45 km. og 1700 højdemeter.

Trediedagen skulle fyldes ud med downhill, så der blev arrangeret bus til 1800 m højde over Riva del Garda, hvorefter 25 km’s nedkørsel i særdeles vanskeligt, teknisk terræn med meterhøjde drops gennem smalle klippebelagte slugter blev forceret – nogle også til fods. Til dagen havde jeg lånt en Santa Cruz full suspension – og det var en klog beslutning, idet jeg blev skånet for mange tæv.

Onsdag åbnede himlens sluser sig, cyklen blev indendørs, men mine trailsko løb sig en god lang tur langs Gardasøens bred med mig monteret ovenpå. Benene fungerede upåklageligt …

Dagen efter var vejrguderne med os om formiddagen, så tidligt om morgenen læssede vi cyklerne ovenpå bilerne og kørte op i bjergene bag Prada og repeterede søndagens fantastiske oplevelse – dog uden den lange, seje opkørsel, så der var lidt mere overskud til at fokusere på teknikken i nedkørslen.

Torsdag eftermiddag var vi tilbage på campingpladsen. Med en vejrudsigt som lignede en novemberdag i Bergen, besluttede vi os for at returnere mod DK mange gode oplevelser rigere samt med en kondition og teknik, som er trimmet til de kommende evenst med Team Fit4Run.

Der er lukket for kommentarer.