Silva Kong Vinter Adventurerace, Stevns d. 13.1.

Stevns var locationen for Kong Vinter i år, og med tjek-ind og kort udlevering kl. 7.00, betød det tidlig – MEGA tidlig – afgang fra Odense. Forberedelserne blev derfor gjort fredag aften, så snart roadbooken var tilgængelig på nettet. Der blev tjekket vejrudsigt, vurderet grej og googlet lidt på området, inden rygsækken blev pakket så minimalistisk som muligt.

Det lykkedes også at få holdkabalen til at gå op. En skadet Tine blev erstattet af Anni, som udgjorde Team Fit4Run sammen med Malene og Anne-Mette. Tina ville gerne prøve sig selv af som navigatør, så hun dannede hold med hendes VUMB partner Mette.
Lad det være sagt med det samme – vi fik vind i æ hår på Stevns. Der var så forblæst, at noget af ruten på stranden måtte kortes lidt af, og en klatretur på forhånd var sløjfet.
Damefeltet var stort og så usædvanlig spændende ud med hold fra både og Norge og Sverige. Og så selvfølgelig WATeam…. Planen var fuld gas fra start, da der ikke var så meget af vores favorit disciplin MTB på ruten.

Klar i forreste række under RedBull portalen efter en gang high-five. Starten må denne gang med, da Malene med et lækkert og hurtigt vejvalg ledte os i front på MTB. Yeahhh en god start, og vi var var i fuld fart afsted på det første 5 km stræk mod Stevns Klint. Her blev cyklerne smidt ombord i en kreaturtransport, og vi sprang nu afsted til fods ud på selve klinten – ned og op af trapper og stejle smalle stiger. Nede på stranden væltede bølgerne ind over os, mens vi balancerede over tang og store sten. De første 4 poster var i hus, og vi løb videre mod Stevns Fortet, hvor der der var 2 o-løb. Det ene over jorden mellem militære bygninger, og det andet i de mørke gange under jorden. Det var en helt speciel oplevelse at løbe rundt under jorden i de gamle bygninger fra koldkrigstiden. Lydeffekterne manglede ikke. Døre, der smækkede med et brag, fik os til at fare sammen, og postplaceringer ved åbninger ud mod havet hvor kæmpe bølger højlydt væltede ind.

Pandelampen i rygsækken og videre på løbeben mod Boesdal Kridtbrud. Få minutter før os var WATeam løbet afsted, og lige efter os kom de norske piger, så løbet var tæt efter de første timer.
Vi var hurtigt fremme ved Boesdal, hvor vi havde et lille o-løb, inden vi kunne hoppe på de ventende cykler og køre mod Faxe Kalk.

Der var 2 loops ved Faxse Kalk. Vi startede med en rundtur på en såkaldt Me-mover. En slags stepmaskine på et løbehjul. Den virkede i første omgang umuligt at styre, men det var nok fordi vi startede med at skulle op af bakke. Så snart vi kom på flad vej var teknikken fin nok til at komme ud i trafikken, og vi kunne tage svingene i fart… 5km og 3 poster – vupti, igen i løbeskoene til næste loop. Og sikke en tur der ventede os i kalkgraven, der bar meget tydeligt præg af de seneste dages regn. Hvide kalk bakker og tung klistret kalkpløre, der i ca. 2 timer sugede kræfter ud af benene. Vi tog posterne “lige på”, så der blev kravlet en del op og ned af bakkerne og ikke mindst rutchet på rø… ned af skrænterne. Leg for store børn!

Endelig var vi tilbage på cyklerne, som vi havde glædet os til. Nu var der ca. 30 km hjem mod mål i strid modvind. Vi var ikke helt sikker på vores placering, men det skulle ikke overgå os at blive overhalet på MTB, så de sidste kræfter blev sat ind. Vi skiftedes til at trække og tage vinden i front, og der blev givet fuld pedal til det sidste.
Yes, vi kom først i mål med en ½ time til andet damehold, de norskle piger. Nu ventede det bedste; lækker varm mad, et langt varm bad og ikke mindst dampbad og varmtvandsbassin. En udsøgt luksus at slutte af med.

Foto fra Kong Vinter: Emil Brøbech Jørgensen, David McKanzie og Lars Bukkehave

Der er lukket for kommentarer.